top of page

Senzorická stimulace & Logopedická prevence

Kombinovaná terapie, která spojuje senzorickou stimulaci a logopedickou prevenci, je komplexní přístup zaměřený na podporu dětí v oblastech senzorického zpracování a komunikačních dovedností. Tato terapie je navržena tak, aby integrovala strategie a techniky obou terapeutických přístupů pro maximální prospěch dítěte.

Senzorická stimulace

 

Senzorické zpracování je důležitou schopností pro proces učení.

Znamená schopnost mozku zpracovat přicházející smyslové informace za účelem jejich použití.

Je to proces, při kterém náš mozek zpracovává, třídí a organizuje všechny smyslové podněty z vnějšího i vnitřního prostředí.

Pokud tento proces funguje a podněty jsou zpracované správně a přiměřeně, náš organizmus na dané podněty správně reaguje např. akceptujeme dotek druhé osoby, kontakt s různými předměty, tolerujeme zvuky, naše pohyby jsou plynulé a koordinované, dokážeme se orientovat ve svém prostředí, soustředíme se na činnost, atd. 

Děti s poruchou nebo oslabením senzorického zpracování nedokážou převést přicházející smyslové informace do přiměřených reakcí.

                                                               Tipy dysfunkcí senzorické integrace:

                                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na co se zaměřujeme během terapie senzorické stimulace:

Terapie senzorické integrace je cílené poskytování smyslových stimulů tak, aby si dítě mohlo spontánně formovat přiměřené reakce na přicházející podněty.

Terapie senzorické stimulace probíhá prostřednictvím hry a senzomotorických aktivit, kde se dítě setkává s ,,těmi správnými“ výzvami a zažívá pocit úspěchu.

 

Logopedická prevence

Logopedická prevence podporuje přirozený rozvoj komunikace u dětí, podněcuje řečové schopnosti a dovednosti adekvátně jejich věku. Pomáhá minimalizovat vznik poruch řeči.

 

Na co se zaměřujeme během logopedické prevence:

 

  • Dechová cvičení - zaměřují se především na práci s dechem, procvičuje se síla výdechového proudu a taktéž správný nádech. 

  • Artikulační cvičení - jedná se o jednoduché rozcvičení mluvidel, zejména mimických svalů, jazyka, rtů a tváří. 

  • Sluchová cvičení - zaměřují se na rozlišování různých druhů zvuků, také délky zvuku a jejich intenzity. 

  • Fonematický sluch – sluchové rozlišování hlásek ve slově. 

  • Sluchová paměť – procvičování sluchové paměti, např. zapamatovat si slova po sobě jdoucí.

  • Rozšiřování slovní zásoby - nedílnou součástí logopedické prevence je také podpora slovní zásoby dětí. Vyprávění nad knihou, obrázkové čtení, hra na otázky a odpovědi, vyprávění zážitků a příhod.

  • Zraková percepce – postřehování různých předmětů zrakem, určování předmětů dle kategorií. Vhodné je třídění věcí a předmětů dle barev, tvarů, hledání rozdílů na dvou podobných obrázcích, skládání obrázků a mozaiek dle vzoru.

  • Rozvoj rytmického cítění – provádíme formou básniček, písniček, vytleskávání a napodobování rytmu.

  • Motorické dovednosti – existuje jasná spojitost mezi motorickými a řečovými dovednostmi. Pokud je omezen motorický vývoj, dá se předpokládat, že se může ustrnout i vývoj řečový. Motorické dovednosti dělíme na hrubou a jemnou motoriku.

 

 

Jak terapie probíhá?

Při vstupní konzultaci se pobavíme o Vašich výzvách, kterým se svým dítětem čelíte a nastavíme vhodný individuální plán pro podporu slabých, tak i silných stránek psychomotorického vývoje Vašeho dítěte. Předám Vám tipy na aktivity v domácím prostředí.

Délka terapie: 45 min.

Vhodný interval: 1 x 14 dní - 1 x měsíčně

HYPOSENZITIVITA – NEDOSTATEČNÁ CITLIVOST VŮČI PODNĚTŮM

  • Nereaguje na instrukce

  • Pasivita, letargie, zasněnost

  • Potřeba dotýkat se předmětů nebo lidí

  • Nerespektování osobního prostoru druhých lidí

  • Vysoký práh bolesti

  • Neposednost, běh, bouchání, narážení do předmětů

  • Lezení, šplhání, skákání z výšky

  • Neschopnost odhadnout nebezpečí

HYPERSENZITIVITA – NEPŘIMĚŘENÁ CITLIVOST VŮČI PODNĚTŮM

  • Intolerance jasných světel nebo některých zvuků

  • Neochota zapojvat se do pohybových aktivit (ze strachu)

  • Intolerance některých druhů oblečení

  • Vyhýbání se dotekům, skupinovým aktivitám

  • Odmítání konzumace určitých druhů jídel

  • Vyhýbání sa situacím, kde působí více podnětů (přestávky ve škole, školní akce, výlety)

  • Záchvaty zuřivosti

  • Problémy při stání v řadě

  • Odmítání některých výtvarných aktivit a tvořivých činností

TĚŽKOSTI V ROZLIŠOVÁNÍ PODNĚTŮ

  • Těžkosti v oblasti motorických zručností

  • Neobratnost/nešikovnost

  • Těžkosti se čtením, psaním, počítáním

  • Nepřiměřený odhad síly

  • Nepřiměřené zacházení s předměty/hračkami

bottom of page