top of page

Trénink jazykových schopností podle D. B. Elkonina

Autorem této zajímavé metody je profesor psychologie D. B. Elkonin, který se věnoval otázkám vývojové psychologie.

V sedmdesátých letech společně se svými spolupracovníky přišel velmi nadčasově s neotřelým tréninkem jazykových schopností na bázi fonematického uvědomování.

Jeho metoda je aktuálně dále rozvíjena odborníky v mnoha státech Evropy a USA. Dnes se oblastí primární gramotnosti, specificky čtení a psaní, zabývá především kognitivní psycholingvistika.

V podmínkách našeho školství je běžné, že se více zaměřujeme na schopnost čtení jako na zrakovou schopnost. Avšak moderní výzkumy nám ukazují, že zdatný čtenář potřebuje hlavně dobrý jazykový cit, porozumění řeči a rozvinuté fonematické schopnosti v mluveném jazyce. Proto je zapotřebí, aby dítě před výukou čtení a psaní pochopilo systém mluvené řeči.

Zvláštní význam se připisuje fonematickému uvědomování – chápání, že slova mají kromě významu zvukovou formu a tu tvoří řetězce plynule vyslovených hlásek. Uvědomování si fonémové struktury slov, jako například identifikování hlásek ve slově ve správném pořadí, hlásková analýza a syntéza, schopnost manipulovat s hláskami, vnímání jejich délky, měkkosti nebo tvrdosti je tak prospěšným základem k hladkému učení čtení, k níž je poté zapotřebí připojit znalost písmen.

Metodiku můžeme považovat i za účinnou prevenci dyslexie.

Přidanou hodnotou této metody je, že má přímý vliv na výslovnost jednotlivých hlásek, speciálně pokud dítě vyslovuje hlásky nekonstantně, zaměňuje je nebo některé hlásky nepoužívá, i když už je umí. Dále děti vykazují na konci programu zlepšení v morfologicko-syntaktické a lexikálně-sémantické rovině, mají lepší jazykový cit a kvalitnější sluchovou paměť.

Program Elkonin je vhodný pro:

  • všechny děti před vstupem do ZŠ jako stimulační program

  • děti s odloženou školní docházkou

  • děti s těžkostmi ve vývoji řeči

  • děti, jejichž rodiče jsou dyslektici

  • děti s těžkými vývojovými poruchami

  • děti z cizojazyčného prostředí

  • děti, které mají problémy se čtením v prvních letech školní docházky

Jak program probíhá?

Realizace celé metodiky se uskutečňuje formou hry. Aby bylo učení názorné a zábavné, putují děti Krajinou slov, kde vystupují postavy reprezentující klíčové pojmy a vlastnosti jazykového materiálu: Mistr Délka, Mistr Slabika, Hlásulky, kamarádi Ťap a Tap, také Bacil Omyl a další.

Během lekce se činnosti střídají (děti pracují s Hláskářem – pracovním sešitem, u tabule, učí se i pohybem – prožitkem).

V programu se počítá s tím, že schopnost udržet pozornost se děti teprve učí – proto nároky na pozornost během tréninku pozvolna narůstají a dítě se učí prodlužovat dobu, po kterou je schopné soustředěně pracovat.

Předgrafémová etapa má celkem 33 lekcí. Začíná učením o slabikové struktuře slova. Následuje učivo o hláskové struktuře slov, připravuje se půda pro budoucí čtení slov. V poslední části předgrafémové etapy je zařazeno téma, ve kterém se děti učí sluchem rozlišovat tvrdé a měkké souhlásky ve slovech.

 

Vhodný interval: 1x-2x týdně

bottom of page