top of page

Trénink jazykových schopností podle D. B. Elkonina

Metoda Elkonin, vytvořená profesorem psychologie D. B. Elkoninem, je inovativní trénink jazykových schopností založený na fonematickém uvědomování. Tato metoda, vyvinutá v 70. letech, se dnes dále rozvíjí odborníky po celém světě, zejména v Evropě a USA.

Proč je tato metoda důležitá?

V našem školství je často kladen důraz na čtení jako na zrakovou schopnost. Moderní výzkumy však ukazují, že úspěšný čtenář potřebuje rozvinuté jazykové schopnosti, porozumění řeči a fonematické uvědomování. To znamená, že dítě musí pochopit, že slova mají zvukovou formu tvořenou hláskami. Před výukou čtení a psaní by dítě mělo rozumět systému mluvené řeči.

Význam fonematického uvědomování

 

Fonematické uvědomování zahrnuje schopnost identifikovat hlásky ve slovech, chápat jejich pořadí, provádět hláskovou analýzu a syntézu, manipulovat s hláskami a vnímat jejich délku, měkkost nebo tvrdost.

 

To je klíčové pro hladký přechod k učení čtení a psaní, kde je důležitá i znalost písmen.

Image by Katie Gerrard

Přínosy metody Elkonin

 

  • Prevence dyslexie: Pomáhá předcházet problémům s učením čtení.

  • Zlepšení výslovnosti: Ovlivňuje výslovnost jednotlivých hlásek, zvláště pokud dítě hlásky zaměňuje nebo nepoužívá konzistentně.

  • Jazykový cit: Zlepšuje jazykový cit a sluchovou paměť.

  • Morfologicko-syntaktické a lexikálně-sémantické schopnosti: Děti na konci programu vykazují pokroky v těchto oblastech.

Třída malby

Pro koho je tento trénink vhodný?

  • Všechny děti před vstupem do základní školy jako stimulační program.

  • Děti s odloženou školní docházkou.

  • Děti s těžkostmi ve vývoji řeči.

  • Děti, jejichž rodiče jsou dyslektici.

  • Děti s těžkými vývojovými poruchami.

  • Děti z cizojazyčného prostředí.

  • Děti, které mají problémy se čtením v prvních letech školní docházky.

Chcete se objednat na úvodní schůzku?

Jak trénink probíhá?

 

Realizace metodiky probíhá formou hry. Děti putují Krajinou slov, kde se setkávají s postavami jako Mistr Délka, Mistr Slabika, Hlásulky a dalšími, kteří představují klíčové jazykové pojmy.

 

Během lekce:

  • Děti pracují s Hláskářem (pracovním sešitem), u tabule a učí se i pohybem.

  • Činnosti se střídají, aby se udržela pozornost dětí, která se postupně prodlužuje.

  • Program má celkem 33 lekcí a začíná učením o slabikové struktuře slova.

  • Pokračuje učivem o hláskové struktuře slov a přípravou na budoucí čtení. Děti se také učí rozlišovat tvrdé a měkké souhlásky.

 

Interval:

Doporučený interval je 1x až 2x týdně.

bottom of page