Trénink jazykových schopností podle D. B. Elkonina
Metoda Elkonin, vytvořená profesorem psychologie D. B. Elkoninem, je inovativní trénink jazykových schopností založený na fonematickém uvědomování. Tato metoda, vyvinutá v 70. letech, se dnes dále rozvíjí odborníky po celém světě, zejména v Evropě a USA.
Proč je tato metoda důležitá?
V našem školství je často kladen důraz na čtení jako na zrakovou schopnost. Moderní výzkumy však ukazují, že úspěšný čtenář potřebuje rozvinuté jazykové schopnosti, porozumění řeči a fonematické uvědomování. To znamená, že dítě musí pochopit, že slova mají zvukovou formu tvořenou hláskami. Před výukou čtení a psaní by dítě mělo rozumět systému mluvené řeči.
Význam fonematického uvědomování
Fonematické uvědomování zahrnuje schopnost identifikovat hlásky ve slovech, chápat jejich pořadí, provádět hláskovou analýzu a syntézu, manipulovat s hláskami a vnímat jejich délku, měkkost nebo tvrdost.
To je klíčové pro hladký přechod k učení čtení a psaní, kde je důležitá i znalost písmen.
Přínosy metody Elkonin
-
Prevence dyslexie: Pomáhá předcházet problémům s učením čtení.
-
Zlepšení výslovnosti: Ovlivňuje výslovnost jednotlivých hlásek, zvláště pokud dítě hlásky zaměňuje nebo nepoužívá konzistentně.
-
Jazykový cit: Zlepšuje jazykový cit a sluchovou paměť.
-
Morfologicko-syntaktické a lexikálně-sémantické schopnosti: Děti na konci programu vykazují pokroky v těchto oblastech.
Pro koho je tento trénink vhodný?
-
Všechny děti před vstupem do základní školy jako stimulační program.
-
Děti s odloženou školní docházkou.
-
Děti s těžkostmi ve vývoji řeči.
-
Děti, jejichž rodiče jsou dyslektici.
-
Děti s těžkými vývojovými poruchami.
-
Děti z cizojazyčného prostředí.
-
Děti, které mají problémy se čtením v prvních letech školní docházky.
Chcete se objednat na úvodní schůzku?
45 min
750 českých korun
Jak trénink probíhá?
Realizace metodiky probíhá formou hry. Děti putují Krajinou slov, kde se setkávají s postavami jako Mistr Délka, Mistr Slabika, Hlásulky a dalšími, kteří představují klíčové jazykové pojmy.
Během lekce:
-
Děti pracují s Hláskářem (pracovním sešitem), u tabule a učí se i pohybem.
-
Činnosti se střídají, aby se udržela pozornost dětí, která se postupně prodlužuje.
-
Program má celkem 33 lekcí a začíná učením o slabikové struktuře slova.
-
Pokračuje učivem o hláskové struktuře slov a přípravou na budoucí čtení. Děti se také učí rozlišovat tvrdé a měkké souhlásky.
Interval:
Doporučený interval je 1x až 2x týdně.